september 06, 2007

Himelska änglar

Vilken seg natt! För det första kunde jag inte somna vid tolv när filmen tagit slut, trots min lilla gymnastiktid och min nya playlist på iTunes, sen vaknade jag flera gånger av att katten ville annat än sova, sedan av att solen gick upp och att Carina skickade ännu ett av sina dumma mess och att katten vaknade igen...

Och eftersom jag inte kunde somna låg jag ett tag och tänkte. Hade just sett filmen The Prophecy som handlar om hur några av himlens änglar kommer ner till jorden och blir "mänskliga" för att hitta en svart själ som tillhört en soldat, för att på så vis avsluta ett pågående krig i himlen.

I efterhand fick det mig att tänka på änglar och deras egentliga betydelse. Jag har fastnat för idén att de inte är så genuint vänliga. För det är som de sa i filmen; Gud skickar änglar när han vill bestraffa någon, elelr göra ett exempel, lika väl som att han skickar dem som budbärare. "Ena vingen alltid fläckad i blod" som de uttryckte det. Jag gillar också vad de har gjort i Constantin, nämligen givit alla änglarna rovfågelsvingar. Fick också en vision av hur en av änglarna står vilad mot sitt spjut med blicken fäst på betraktaren i ett milt neutralt uttryck med bruna vingar hopfällda på ryggen, lite grann som om han funderar på att anfalla eller ej. Jag önskar jag hade förmågan att teckna ner det så jag kunde visa upp världen, men faktum är att jag inte skulle kunan göra min bild rättvisa om så en miljon år.

Så fick jag, mitt i natten, en idé. Louvren. Jag vill fara till Frankrike och Paris och besöka Louvren. Ett helgbesök kanske, eller för några få arbetslösa dagar mitt i veckan. Kanske med sällskap, ifall någon vill ställa upp, kanske ensam. Min brist på kunskaper i Franska kan jag säkert lösa och på sätt och vis blir det ju ett äventyr. Jag ska bara kolla upp lite fakta först.

Och innan dess, ska jag in till Gävle och besöka den här Rekryteringschansen. Håll tummarna för mig.

Inga kommentarer: