februari 13, 2007


Okey, nu börjar jag bli nervös!

Fick erbjudande om en lägenhet till idag, och denna gången verkar det lovande. Ritkigt lovande. Tio kilometer till Gävle centrum är nära nog att möjligheten att cykla är tillgängligt att tänka sig. En etta med 33,4 kvadratmeter med kokvrå, klädkammare och badkar (?!) på andra våningen. Hyran går på 2.400:-/ månaden.

Så kom vi till det här med karens...

Tre måndares karens innebär noll i inkomst, vilket gör att jag behöver spara till tre månaders hyra och räkningar för att klara mig helskinnad tills dess att jag får a-kassa.
Tre månaders hyra ger en räkning på 7.200 :-
Sedan måste telefonen räknas in, liksom elen och mobilen, samt bilförsäkringen. Dessutom har jag 18 månaders bindningstid på mitt internetabonnemang så den räkningen kommer jag inte heller ifrån.

Internet: 300:- (som minst) gånger 3 månader = 900:-
Bilförsäkring: 400:- gånger tre månader = 1.200 :-
Elräkning: 900:-gånger två omgångar (gammal + ny lägenhet) = 1.800:-
Telefonräkning: 450:- gånger tre månader = 1.350:-
Mobilräkning: 550:- gånger tre månader = 1.650:-
Slutsumma övriga räkningar: 6.900:-
Tillägg för hyra av lägenhet: 14.100:-

Om jag är flitig, kan jag med lätthet spara in 6.000 kronor / månad, vilket ger mig 18.000:- efter de tre månader som jag är kvar i Malmö.
Dock har jag ett lajv och en fjällresa att tänka på också..

Tajt! Då är nämligen inte resan upp ens påtänkt..
Dock får jag en lön till i juni för det lilla jag arbetar i maj månad, samt ersättning för den semester jag inte tagit. Hur mycket detta rör sig om, däremot, vågar jag inte ens tänka på.

Alltså; Ska jag ta lägenheten och spara mer, eller ska jag fega ur lite till och försöka få en billigare lägenhet på betydligt sämre läge?

Gaaah!

Inga kommentarer: